29 Ağustos 2010 Pazar

:: Google Trends ve Güneş Aktivitesi...


Google arama motoru ile yapılan aramaların seneler içerisindeki değişimini ilgili anahtar kelime/cümle ile görebiliriz.

Bu aracın ilginç bir kullanım alanı olabileceği de dikkat çekici.

Güneş aktiviteleri her 11 yılda bir değişiyor. Aktivitenin artışı güneş lekesi sayısı ile orantılı;

Google Trends sunspot anahtar kelimesini sorguladığımızda;


sorgulama sayılarının 2003 yılında en yüksek durumunda düştüğü görülmekte,
Şimdi fiziksel olarak sunspot yani güneş lekesi sayısına baktığımızda;


grafiğini elde ederiz ki, bu grafik ile g-trends grafiği arasında pozitif bir korelasyon olduğu açık ve beklenen bir durum.
Burada güneş lekesindeki artış ana etken, güneş lekerinin sayılarının bilim insanlarınca incelenerek medya arayıcılığı ile duyurulmasına taşıyıcı ve durumu merak eden/ihtiyaç gösteren insanlarıda sensör olarak düşünebiliriz. Burada sensörün ne miktarda bilgi aldığı, ne miktarda önemsediğini/etkilendiğini anlayabiliriz.


Şimdi "solar cycle" (güneş döngüsü) anahtar kelimesinin aranma durumuna bakalım;

İlginç bir şekilde aramalar 2005 ortasında başlamış. Yani Dünyada bu konu ile ilgili merak yakın zamana dayanıyor (isimlendirme uzun süredir mevcut).
Bunun yanında tarama sayısı 2008 - 2010 aralığında azalmış.

Şimdi "Uzay Meteorolojisi" ile yukarıdaki "solar cycle" (güneş döngüsü) grafiğini karşılaştıdığımızda;


2004 - 2005 tarihleri aralığında arama sayısında artış olmuş ve sabit bir seviyede devam etmiş ardından 2010'un Nisan ayında ani bir artış vererek eski arama sayısı civarına dönmüş.

Şimdi biraz daha spesifik "solar cycle 24" (güneş döngüsü 24) araması yaptığımızda;

2008 yılında ciddi bir arama sayısı ile başlamış ancak güneş lekesi sayısı arnamasından daha fazla sorgulanmış. sorgulama sayısı zamanla azalmış.

Durumu daha da spesifik hale getirelim;
Anahtar cümle "coronal mass ejection" (koronal kütle atımı);

İlk sorgulamalar 2009 yılının ilk aylarında olmuş, ancak 2010'un Mayıs ayında çok büyük bir arama oranına ulaşarak tekrar taban düzeye düşmüş.


Sonuç:
Fiziksel etkenler ile insan sorgulamaları arasında bir ilişki mevcuttur.
Yaygın anahtar kelimeler ile sorgulamalarda, fiziksel etkenin ne kadar önemsendiği, etkilenildiği gözlemlenebilir.
Doğru anahtar kelime spektrumu ile daha detaylı bir sensör taraması gerçekleştirilebilir.
Burada en önemli araştırılan; etken - sensör arasında ilişkidir.
Küresel olarak hangi konular hangi konuların merak edildiğini ve öğrenilmeye çalışıldığını bilmek çalışmaların yönünü de belirleyebilir!
Aranan kelime/cümlelerin bir dil taraması olduğu unutulmamalı, farklı dillerde aramalar da yapılmalıdır.

Ayrıca bir tahminde bulunursak "sunspot", "solar acitivty" aranma sayısının 2013'e kadar artacağını tahmin etmek oldukça kolay olacaktır.


http://www.google.com/trends

Kaynak: INOSCI Labs